27 november 2006

Jeffrey (1)

Hans navn er Jeffrey. Det er et navn, der er kendt over hele kloden og siden 50´erne har alle kunnet forbinde det med én eneste person: Jeffrey Wilkins.
Jeg kender ham naturligvis selv. Hans musik bliver spillet over alt i verden på alle radiostationer. Jeg har set hans film og kender mange af rygterne. Men jeg græd ikke ved hans død. På det tidspunkt havde jeg ikke knyttet bånd til hans værk og hans myte. Jeg var for ung og tog ham som noget selvfølgeligt, ligesom Kaj og Andrea og Jaques Costeau.
Han døde alene, på toilettet en tidlig sommermorgen, alene og forædt. Folk sagde, at han bare var en udbrændt gammel nar (han var kun 42, da han døde) og at han nok ikke kunne styre sin berømmelse og sine mange penge. Dem der sagde det, var naturligvis ikke hans tilhængere, men mere folk som jeg kendte. Folk der hverken var berømte eller specielt rige.
Ad tilfældets veje besøgte jeg engang hans gravsted. Det ændrede noget for mig. Han betød noget for en masse mennesker. Og pludselig betød han også noget for mig. Det var som en omvendt pilgrimsfærd: Først da jeg rejste begyndte min søgen.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

At skrive er som at springe ud fra 10 meter vippen (som jeg bare aldrig har prøvet, fordi jer ikke er nogen god svømmer, men jeg tror billedet giver ekstra mening for dig!): Man skal ikke tænke alt for meget over det, for så springer man aldrig.

Der vil altid være stavefejl, der vil altid være nogle, der vil mene, at du ikke har talent, og du vil som mange andre, der skriver, måske også have lettest ved at tro dem.

MEN en dag når det her gedemarked, de kalder livet, vil være forbi, så vil det ikke være fedt, aldrig at have vovet pelsen. Det ved, at du har på mange andre områder, bla svømning.

SL

Anonym sagde ...

Det er sguda Elvis.

2mason sagde ...

Elvis? - Ja, men nu har jeg altså besluttet at kalde ham Jeffrey...

Anonym sagde ...

Du kan kalde ham hvad du vil, men jeg siger det er Elvis. Hvem er ellers død på et toilet? Lenny Bruce? Det lyder ikke som Lenny Bruce.

Kh. Rahan

2mason sagde ...

Kære Rahan, det er IKKE Lenny Bruce;-)